Zeilen in de Cycladen, een 15-daagse route

In september vloog ik voor een appel en een ei van Amsterdam naar Athene. Hier maakte ik een 15-daagse zeiltocht in de Cycladen. De schoonheid van dit gebied, de bijzondere eilanden, de heerlijke Griekse sfeer: het was fantastisch. Met veel plezier deel ik hierbij mijn tips, wie weet kan ik je inspireren om er ook eens te gaan zeilen!

Ben je een beginnend zeiler, dan is dit niet het meest geschikte gebied. Er blaast hier in de zomermaanden een forse Meltemi wind (+- windkracht 5 a 6), er zijn veel veerboten rondom de eilanden en de afstanden zijn relatief groot. Mocht je hier als beginnend zeiler toch naar toe willen gaan, vaar dan in een flottielje of/en met schipper.

Voor leuke informatie over bestemmingen kocht ik een boek om inspiratie op te doen.

De Boot

In plaats van het huren van een zeilboot via de (vaak wat duurdere) zeilbedrijven, huurden we een zeilboot via click and boat. Je zou dit kunnen zien als de airbnb van boten. Het scheelt aanzienlijk wat geld, maar je moet natuurlijk wel goed controleren of alles aan boord aanwezig is voor een veilige zeiltrip. Wij huurden uiteindelijk een 33ft zeiljacht voor €1500,- voor twee weken. Dat is een hele mooie prijs!

Dag ‘0’

Kies voor een dag 0: vlieg een dag van te voren vast naar Athene. Zo heb je de tijd om wat te acclimatiseren en vast wat voorbereidend werk te doen. Zo stonden wij ’s morgens vroeg al in de supermarkt om groot in te slaan. Toen we om 13:00 de boot op mochten konden we ‘inpakken – en wegwezen’.

Dag 1 Athene – Vouliagmeni – 10 mijl

De meeste charterboten liggen in Marina Alimos, net buiten het centrum van Athene. Deze marina is prima te bereiken met bijvoorbeeld een ‘beat’ (Griekse uber). Om 13:00 mogen we het schip op en doen we zelf een uitgebreide check. Is alles compleet? Is er ergens schade te zien? Alles blijkt akkoord. Na het inruimen van de boodschappen is het tijd de lijnen los te gooien. Op naar de 1e bestemming: Vouliagmeni

Vouliagmeni

Vouliagmeni ligt op ongeveer 2 uur zeilen (10 mijl) afstand van Marina Alimos. Een prima tochtje voor een eerste dag. De baai is goed beschut (behalve met zuidenwind) en daarmee een goede plek om te ankeren. Om te navigeren gebruiken wij altijd Navionics. Op de kaart staat dat je hier niet mag ankeren maar toch ligt de baai vol zeilboten. We besluiten ons anker ook maar gewoon uit te gooien. In Vouliagmeni is het genieten van de leuke restaurantjes en het prachtige Lake Vouliagmeni, waar ik eerder al over schreef.

Let op: er is een afgezet gebied voor zwemmers. Pas dus op met ankeren & met je bijbootje. Er is een speciale steiger waar je met je dinghy naar toe kunt varen.

Vouliagmeni zeilen cycladen

Dag 2 Vouliagmeni – Fikiadha (Kithnos) 40 mijl

Vandaag is een lange zeildag, dus halen we het anker na het ontbijt op. We zeilen vanaf Vouliagmeni naar het eiland Kythnos. Het is prachtig zeilen langs de Atheense Riviera. Wanneer we Kaap Sounion passeren laten we het vasteland achter ons. Het zeilen in de Cycladen gaat nu echt beginnen. Op dit punt is het meestal druk op het water – en dus goed opletten. Enorme containerschepen gaan voor- en achter ons langs richting Turkije. Persoonlijk ben ik altijd blij als we door zo’n gebied heen zijn, want ik voel me veel te kwetsbaar naast die joekels van schepen.

Fikiadha

Over Fikiadha kunnen we achteraf zeggen dat het de mooiste ankerplek was van onze zeiltocht langs de Cycladische eilanden. Het doet ons even terug denken aan ons zeilavontuur langs de Caribische eilanden. Dat zegt wel iets! Het eiland Kythnos is via een smalle zandstrook verbonden aan een ander klein eilandje waar een prachtig wit byzantijns kerkje op staat. Aan beide zijdes van de zandstrook kan je, beschermd tegen de Meltemi wind, ankeren. Het is er heerlijk zwemmen en relaxen. Vervolgens is het ’s avonds goed eten bij restaurant Kolona. Vanaf het restaurant heb je een schitterend uitzicht op de ondergaande zon en de zeilbootjes. What else do you need?

Dag 3 Fikiadha – Merihas (Kythnos) 2 mijl

Na de lange zeiltocht van de vorige dag willen we vandaag even rustig aan doen. We besluiten na de lunch ons anker op te halen en richting de hoofdplaats (in het Grieks ook wel Chora genoemd) van de stad te zeilen: Merichas. Althans zeilen, het is een windstille dag dus we varen op de motor.

Merichas

We zijn de eerste zeilers die vandaag aan komen in de haven van Merichas, want de kade is nog leeg. We gooien ons anker uit en varen achteruit met de spiegel richting de kade. Daar staat een ietwat norse havenmeester ons al op te wachten. Een nachtje in deze haven kost €11,- inclusief water en elektra. We krijgen het advies voldoende stootwillen te hangen tussen de spiegel en de kade i.v.m. de veerboten die swell veroorzaken. Gelukkig valt het uiteindelijk reuze mee. We drinken wat op het strand, wandelen een rondje door het kleine dorpje en eten in de avond uitmuntend in taverne ‘Ostria’. Inktvis was nog nooit zo goed!

Zeilen in de cycladen

Dag 4 Kythnos – Serifos – 25 mijl

Volgens de voorspelling moet er vandaag een flinke noordwestenwind staan waar we gebruik van willen maken om naar Serifos te zeilen. Wanneer we de baai uit motoren blijkt het echter windstil. De eerste 7 mijl langs de westkust van Kythnos varen we dus op de motor. Wanneer we naar bakboord willen afbuigen om boven Serifos langs te zeilen trekt de wind aan en zeilen we prachtig voor de wind de goede kant op. 13 mijl lang is het genieten van de prachtige Egeïsche zee. Wanneer we aan de luwzijde van Serifos komen valt de wind weg en is het nog een mijl of 5 voor we ons anker uitgooien in de baai van Livadi.

Livadi

De haven in Livadi is wat prijzig dus zoeken we een mooie ankerplekje op. Het is een beetje manoeuvreren langs de andere (vissers)bootjes tot we de juiste plek vinden. Achteraf horen we dat we te dicht bij het strand lagen. Er blijkt een regel te zijn dat je niet binnen 200 meter van het strand mag ankeren. In Serifos pakken we de bus naar Chora (de hoofdstad van Serifos). In het pittoreske dorpje vind je witte huisjes, smalle steegjes en authentieke windmolens. De zonsondergang is vanaf hier waanzinnig mooi. Terug in het centrum van Livadi eten we een snelle hap bij het goed beoordeelde restaurant Tootsie.

chora serifos zeilen

Dag 5 Serifos – Antiparos – 30 mijl

We worden wakker met een forse noordenwind en zeilen tussen halve- en ruime wind van Serifos naar Antiparos. Wanneer we de noordkant van Antiparos voorbij zijn komen we bij Antiparos Strait: een smal water tussen Paros en Antiparos. Omdat het naast smal op veel plekken ook ondiep is wordt er geadviseerd hier enkel te zeilen met goed weer. De wind is ondertussen gaan liggen, dus wij kunnen deze straat rustig in zeilen. We zetten de motor bij en navigeren nauwkeurig op het haventje van Antiparos.

Antiparos

Antiparos heeft voldoende plekken om te ankeren maar wij hebben door de veranderingen van de wind last van de swell. Doordat we zeilen in het naseizoen, is het rustig aan de kade waar de vissers en kleine pleziervaart ligt. We spotten een lege plek en vragen of we daar mogen komen liggen, wat mag. Het blijft een beetje een onrustige plek maar het leuke Antiparos maakt alles goed. Antiparos is de nieuwe jetset bestemming, maar dan zonder de glamour en prada winkels. Wat je er wel vindt zijn romantische straatjes, hippe koffietentjes en prachtige stranden.

Dag 6 Antiparos – Parikia (Paros) 4 mijl

Na een wiebelig en kort nachtje besluiten we Antiparos achter ons te laten en richting Parikia te zeilen. Niet wetende wat een nacht ons daar staat te wachten… Het is maar 4 mijl zeilen dus binnen no time zijn we er. Aangezien we ons water willen vullen gaan we de haven in. We gooien ons anker uit en varen met de spiegel richting de kade.

Parikia

We wandelen langs het water richting het centrum van Parikia. Via tripadvisor hebben we een leuk eettentje gevonden (Hellas) waar we fantastisch eten voor een goede prijs. Het is daarna heerlijk rondstruinen door de Griekse straatjes van Parikia. Dit is precies zoals ik me de Cycladen had voorgesteld: geplaveide steegjes, roze bloemen en wit met blauwe huisjes. ’s Avonds komen we tevreden weer terug bij onze boot.

Middenin de nacht worden we wakker van onverwachts harde windvlagen. Het is chaos in de haven, niemand had zich hier goed op voorbereid. Onze ‘overburen’ hebben het voorzeil niet goed opgerold waardoor deze zich helemaal uitrolt. Er is niks meer aan te doen, het zeil scheurt kapot. We helpen waar we kunnen, want gelukkig komen wij er goed vanaf. Dit hoort dus ook bij het zeilen in de Cycladen. Zorg er daarom voor dat je altijd voorbereidt bent op veel (en onverwachte) wind. Niet alles is te voorspellen namelijk, al helemaal niet in het najaar.

Zeilen cycladen 15 dagen

Dag 7 Parikia – Agios Loannis (Paros) 10 mijl

Na weer een nachtje met te weinig slaap pakken we onze rust en liggen we tot halverwege dag in onze hut. We besluiten vandaag weinig mijlen te maken. We gaan richting Agios Loannis, een ankerplek aan de noordkant van Paros. De wind is nog niet gaan liggen, dus we verwachten een wat pittiger tochtje. We zetten alles goed vast en zeilen de baai uit. We navigeren richting de bekende pórtes rotsen waar in 2000 een veerboot tegen aan botste. Hierbij kwamen 81 mensen om het leven. De gigantische rotsen zijn al vanaf een afstand te zien. Het is bijna onvoorstelbaar dat dit ongeluk is gebeurd. Een kwestie van onoplettendheid, want om deze rotsen kan je niet heen. Met een rif in ons zeil zeilen we een gedeelte aan de wind richting Agio Loannis.

Agios Loannis

Deze prachtige ankerplek is vergelijkbaar met de ankerplek Fikiadha. We zijn de enige zeilboot wat een heerlijk gevoel van vrijheid geeft. Het ankeren hier is simpel, de grond is goed, er zijn weinig boten en het is zeer beschut. We zwemmen in de warme zee, snorkelen bij de rotsen en koken een eenvoudig schippersmaal. Wanneer het hier donker is, is het echt donker, dus we duiken vroeg onze hut in.

Dag 8 Paros – Naxos – 10 mijl

Het is relaxed dat we een paar dagen wat minder mijlen maken. Dat is een bewuste keuze zodat we niet alleen maar aan het zeilen zijn maar juist ook de tijd hebben om de eilanden te verkennen. Wanneer we naar Naxos zeilen hebben we ons plan om Santorini te bezoeken al laten varen. Het ankeren schijnt daar erg lastig te zijn en de prijzen uitzonderlijk hoog.

Na een rustig zeiltochtje komen we aan in Naxos Marina. We vinden een mooie plek aan de kade, wat een privé plek schijnt te zijn. Van onze buurman krijgen we het telefoonnummer van de eigenaar en vervolgens toestemming om op zijn plekje te liggen, hij is er immers toch niet. We worden gewaarschuwd voor een flinke deining van de gigantische Blue Star ferry die hier een paar keer per dag langs komt. Het valt ons alles mee.

Naxos

Naxos Stad is net als Pariklia een prachtige, typisch Griekse plaats. De steegjes en witte huisjes zijn eindeloos. Dit grootste eiland van de Cycladen vraagt er met zijn 1001 meter hoge bergketen Zas om ontdekt te worden en dus huren we een scooter. Vanaf Naxos stad rijden we het achterland in richting restaurant Rotonda vanwaar we een fenomenaal uitzicht hebben over Naxos en de Egeïsche zee. We rijden door bergdorpjes, eindeloze wijngaarden en een bijzonder duinlandschap. Neem de tijd om dit eiland wat te verkennen, het is zeker de moeite waard.

haven cycladen nacht

Dag 9 Naxos – Koufonisia – 25 mijl

Met een voor de windse koers zeilen we vanaf Naxos richting het kleine eilandje Koufonisia. Er is geen haven, dus we gaan voor anker in de baai. Hoe klein dit eilandje ook is, de Blue Star Ferry meert ook hier aan. Dus zoeken we een plek zo ver mogelijk van de pier. Uiteraard worden we er ’s nachts wakker van.

Koufonesia is onze eerste & enige anticlimax deze zeilreis. Want hoe mooi de stranden en het helderblauwe water ook zijn, wanneer het regent en het naseizoen is, is hier écht niets te doen! In tegenstelling tot de vorige eilanden zijn veel restaurantjes al gesloten en voelt het bijna als een spookstadje. We weten echter dat het hier in de zomermaanden super mooi is, dus sla het zeker niet over!

Dag 10 Naxos – Naousa (Paros) – 30 mijl

Vanwege de regen besluiten we terug te zeilen naar het eiland Paros. Naousa hadden we nog niet bezocht en stond nog op het lijstje. We gooien ons anker uit in een baaitje naast de haven. Er liggen hier redelijk wat rotsen, dus we moeten weer nauwkeurig navigeren. Wanneer we een plek hebben gevonden waar we voldoende ruimte hebben om achter ons anker te gieren zijn we tevreden. We hebben al gehoord dat er nog slechter weer aan zit te komen dus we bereiden ons voor op het ergste.

Naousa

Ondanks de regen wandelen we de hele avond door de sprookjesachtige straatjes van Naousa. Het is er mooi, nóg mooier dan Pariklia en Naxos stad. Nog meer witgekalkte huisjes, idyllische pleintjes, byzantijnse kerkjes, mooie winkeltjes en fantastisch Grieks eten! Hiervoor ging ik naar de Cycladen en ik heb het gevonden.

Terwijl we terug varen in ons bijbootje zie ik de eerste bliksemschicht. Van 02:00 tot 05:00 komen er flinke onweersbuien over met windhozen van minimaal 40 knopen. Doordat de wind ook nog eens een paar keer draait slaan een aantal schepen verderop in de baai van hun anker. Tijdens een jaar wonen & reizen op ons zeilschip heb ik nooit zulk heftig weer meegemaakt. We blijven wakker en houden de wacht, het hoort er allemaal bij.

Dag 11 Paros – Tinos 25 mijl

Wanneer we wakker worden schijnt de zon. We besluiten Mykonos ook over te slaan. De belachelijke prijzen en de vele toeristen houden ons tegen. De karakteristieke sfeer van de Cycladen waar we naar zochten hebben we al gevonden, dus we gaan liever naar de onbekende eilanden. En dus hijsen we de zeilen en zetten koers richting Tinos. De zee is door het slechte weer nog wat onstuimig. Dit blijft de hele route zo tot we de baai van Tinos in varen. We kunnen hier aan de kade liggen of ons anker uitgooien. We kiezen toch weer voor het 2e, dat vinden we gewoon het leukste. Dat is op Tinos niet zo heel gemakkelijk want je mag op veel plekken niet ankeren. Daarnaast maken de valwinden het er ook niet comfortabeler op. Mijn advies is dus gewoon aan de kade gaan liggen, doen wij de volgende keer ook!

Tinos

Omdat er op Tinos ontzettend veel te zien is besluiten we een auto te huren. We rijden naar het stadje Volax voor het bijzondere landschap, overal liggen ronde granieten rotsen. Vanaf daar rijden we naar Pyrgos, een stadje vol marmer: van de straten en huizen tot de kerken. In Panormos genieten we van het pittoreske haventje en in Kardiani lopen we over de vele trappen die dit dorpje rijk is. Het uitzicht over de zee is spectaculair en doet voor mijn idee niet onder aan het uitzicht vanaf Santorini. Langs de vele duifhuizen rijden we terug naar de haven waar we de auto weer inleveren. Tinos is prachtig en een bezoekje meer dan waard!

Dag 12 Tinos – Finikas (Syros) 21 mijl

Vanaf Tinos willen we terug naar Kythnos, dus plannen we een bezoekje aan Syros als tussenstop in. We komen er pas laat in de avond aan, vinden een mooie plek in de baai en gooien ons anker uit. We liggen beschut tegen de noordenwind en varen met ons bijbootje naar het strand.

Finikas

Het is even wennen om hier te zijn. De prachtige, romantische bouwstijl van de afgelopen dagen vind ik hier niet terug. Ik mis de witte huisjes met blauwe luifels en de smalle straatjes. Desalniettemin is het baaitje waar we liggen mooi en vinden we een gezellig restaurantje (Calmo Mare) om een hapje te eten. Toch besluiten we de volgende dag vroeg in de ochtend verder te gaan.

Dag 13 Syros – Kythnos – 22 mijl

Vandaag zeilen we terug van Syros naar Kythnos. Er schijnen aan de oostzijde warmwaterbronnen te zijn in het plaatsje Loutra. Dat willen we wel even proberen natuurlijk. Ook hier gooien we ons anker uit in een klein baaitje vlakbij Loutra. Je ligt er goed beschut tegen de Meltemi, alleen met oostenwind kan je beter de haven opzoeken.

Loutra

We bezochten Loutra voor de warmwaterbronnen waar we uiteindelijk niet in zijn geweest. Het zat al vol met mensen en we hadden er niet zoveel behoefte aan ons daar tussen te proppen. De westkant van Kythnos (Fikiadha & Merichas) vonden we leuker. Voor Loutra komen we dus niet meer terug naar Kythnos.

Dag 14 Kythnos – Vouliagmeni 41 mijl

Twijfelend waar we onze laatste nacht doorbrengen kiezen we opnieuw voor Vouliagmeni. We willen namelijk niet in de grote haven van Athene liggen maar ook niet te ver moeten zeilen op onze laatste dag. Het is een flink stuk wat we vandaag moeten zeilen dus. Eenmaal aangekomen in Vouliagmeni gooien we ons anker uit en genieten we van een goede maaltijd in het leuke dorpje.

Dag 15 – Vouliagmeni – Marina Alimos

De wind is vandaag weer wat forser, maar dat vinden we wel lekker. We zeilen halve wind van Vouliagmeni terug naar Marina Alimos. Onderweg stoppen we nog een paar keer om te zwemmen en te genieten van de laatste momenten op dit heerlijke zeilschip. We leggen de boot netjes terug in de box. Behalve een lierhendel die overboord is gevallen is alles goed gegaan, het zeilen in de Cycladen was een prachtig avontuur!

Dag 15-17 Athene

Athene is té mooi om er niet nog even een paar daagjes van te genieten. Wij reserveren een wat luxer hotel (ook wel lekker na al die dagen zeilen) en ontdekken de prachtige stad. Wil je daar meer over weten? Lees dan mijn blogs over ‘originele activiteiten in Athene‘ & ‘de leukste plekken om te eten, drinken en slapen‘.

Heidi Klein

Begin 2019 ben ik gestart met reistop5 omdat ik ontzettend blij word van schrijven & het delen van reistips. Ik wil woorden tot leven laten komen op papier en jou, als lezer, inspireren de wereld te ontdekken. Dichtbij of ver weg, er is overal iets moois te vinden!