Escape the city – slapen in bungalow ‘Tukken op de Maashorst’

Tijdens een mini-roadtrip door Noord-Brabant kwamen we terecht in natuurgebied de Maashorst. Het oergebied van Brabant waar we na een lunch bij De Boshut nog lang niet uitgekeken waren. Gelukkig kwam daar Tukken op de Maashorst om de hoek kijken en zo stapten we een paar weken later opnieuw in de auto richting het zuiden voor een bezoekje aan deze bijzondere plek.

Je weet het: we blijven vakantiehuizen ingewikkeld vinden (daar schreven we al eens eerder over). Het is namelijk óf een gevalletje dertien-in-een-dozijn (lees: grote vakantieparken met standaard interieur) óf ze zijn wat (of enorm) verouderd. Gelukkig blijven we pareltjes vinden waar we wel héél blij van worden zoals Tiny Hotel, de huisjes van Familie Buitenhuys, Boshuis Vroeg en Cocoonhuisjes. En we hebben goed nieuws: vanaf vandaag voegen we Tukken op de Maashorst met hun schitterende bungalow ook toe aan dit rijtje. Zoek je iets voor een paar nachtjes weg mét (of zonder) koters? Look no further.

Tukken op de Maashorst – de omgeving

Wanneer je vanuit het noorden de Waal en vervolgens de Maas gepasseerd bent, weet je dat je een andere wereld terecht bent gekomen. Hoe vaker we ‘onder’ de rivieren komen, hoe fijner we het er vinden. De mooie uitgestrekte natuur, de gezellige dorpjes, de bruisende steden, het bourgondische: Brabant verveelt niet. En alhoewel Tukken op de Maashorst perfect te combineren valt met een bezoekje aan Den Bosch of een flinke wandeling door natuurgebied de Maashorst besluiten wij anders. Tukken op de Maashorst is namelijk óók de ideale plek voor een paar dagen cocoonen.

Het huisje van Tukken op de Maashorst ligt op een kleinschalig, gemoedelijk vakantiepark (want kom op, het is Brabant, daar is alles gemoedelijk). De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het vakantiepark wél een tikkeltje ouderwets is, maar niet verouderd. En zolang alles wat we zien er gewoon netjes & schoon uitziet vinden we dat juist ook wel weer lekker kneuterig. Links en rechts zien we mensen bezig in de tuintjes van hun huisjes om het er allemaal netjes uit te laten zien. Er wordt naar ons gezwaaid en we voelen ons welkom op het vakantiepark.

Een huisje verscholen in het groen

Tukken op de Maashorst bevindt zich aan de rand van het park en is omgeven door groen. En ondanks dat de term ‘verscholen in het groen’ doet vermoeden dat het er donker is, is het rondom het huisje juist licht en ruimtelijk. Aan beide kanten bevinden zich andere huisjes maar op voldoende afstand waardoor het heerlijk vrij voelt.

De tuin is wat ons betreft het pronkstuk van Tukken op de Maashorst. Aan de voorzijde vind je een terras op een houten vlonder met daarboven een schaduwdoek. Een rij houten palen zorgen voor privacy maar geven nog steeds dat ruimtelijke gevoel. Naast een schommel en trampoline voor de kids bevindt zich hier ook de Dome: een ronde tent met daarin een groot loungebed en gezellige lampjes.

Aan de achterkant van het huis vind je een grote eettafel, een vuurschotel met boomstammetjes om op te zitten en een buitenbad. Die laatste hebben we zeker gebruikt (want badderen in de natuur, wat wil een mens nog meer), maar moet je wel vullen met emmers heet water van binnen. Just so you know.

Van buiten naar binnen – een kleurrijk vakantiehuisje

Stijl hebben ze wel, die dames van Tukken op de Maashorst. Wanneer je binnen komt zie je het gelijk: hier is over alles nagedacht. En dat vinden we knap, want een vakantiehuisje mooi krijgen kan dus best een uitdaging zijn. Toch klopt het hier allemaal en is het ondanks de leuke inrichting zonder twijfel kidsproof. Het loungebed in de woonkamer (wat gebruikt kan worden als bedbank) is de fantastische plek waar wij ’s avonds neerstrijken om film te kijken. De master bedroom is zoals we die graag zien: met een groot bed en niet teveel tierelantijntjes. De klamboe zorgt voor een romantische look in de slaapkamer. De ruime badkamer geeft toegang tot een stoere kinderkamer met stapelbed. Ja, Tukken op de Maashorst maakt indruk. Wij vinden het met recht een droomplek!

Extra leuk: een kast vol spelletjes, een keuken met o.a. Nespresso cups, kinderstoelen (+ een reiswieg en commode), een hangmat in de tuin, een zwembad op het park and so on....

Hoe reserveer je een overnachting bij Tukken op de Maashorst?

Een overnachting bij Tukken op de Maashorst reserveer je eenvoudig via Airbnb. Reserveer je liever op een andere manier, dan doe je dat bijvoorbeeld via booking

Just so you know: ons bezoekje aan deze plek werd mede mogelijk gemaakt door Tukken op de Maashorst. Uiteraard delen wij altijd een eerlijke review.

Heidi Klein

Begin 2019 ben ik gestart met reistop5 omdat ik ontzettend blij word van schrijven & het delen van reistips. Ik wil woorden tot leven laten komen op papier en jou, als lezer, inspireren de wereld te ontdekken. Dichtbij of ver weg, er is overal iets moois te vinden!