Öland rood huis

Öland in Zweden ontdekken in 5 uur

“Hoe noem je een eiland in het Zweeds?” Het klinkt als een flauw mopje, maar dit eiland van 130 km lang aan de Zweedse kust, heet echt Öland. Vanaf Kalmar loopt er een brug naar Öland, wat dit eiland makkelijk bereikbaar maakt. Ik was er tijdens een roadtrip door onder andere Zweden. Ter plekke besloot ik samen met mijn man dat we een nachtje op dit eiland zouden doorbrengen. Nu ik in Zweden was, wilde ik natuurlijk in zo’n typisch rood Zweeds huisje overnachten en via booking.com was dit zo geregeld.

De volgende ochtend hadden we 5 uur de tijd om het beste van dit eiland te ontdekken, voordat we weer terug zouden keren naar het vaste land.

Öland: 09.30u Fika bij grootmoeder

Fika is Zweeds gebruik, waarbij er tijd wordt gemaakt om samen een kop koffie of thee te drinken en iets te eten. Aangezien de Zweden heel goed zijn met gebakjes en wij heel goed met opeten, maakten wij zo vaak mogelijk misbruik van de term Fika. Vanaf onze overnachting in Rälla reden we naar Mormors Stenugnsbageri (grootmoeders steenoven bakkerij) voor onze eerste Fika die dag. De sfeer hier is heel gezellig en het personeel super vriendelijk. We kregen het voor elkaar dat ze ons 5x per ongeluk in het Zweeds aanspraken, terwijl wij niet verder kwamen dan het Zweedse ‘hej’.

10.30u Gardby Café & Lanthandel

Vanaf ‘grootmoeder’ staken we het eiland dwars over en namen we een kijkje bij Gardby Café & Lanthandel. Gelukkig hadden we onze buik al vol, want ook hier stond een vitrine vol gebakjes. Ik heb me verbaasd over de hoeveelheid drop die ze hier verkopen. En wij maar denken dat je dat alleen in Nederland kan kopen. Achter het café is nog een winkeltje met allerlei woonaccessoires, zeepjes en kleding. Heerlijk om even rond te snuffelen. Het is maar goed dat die winkel zo ver weg van huis is, anders kwam ik er veel te vaak.

Öland staat bekend om zijn windmolens, je ziet ze op vrijwel elke hoek van de straat, maar voor het plaatje verwijs ik je naar Lerkaka. Daar staan een aantal molens op een rij. De meeste molens zijn open, zodat je ook even binnen kunt gluren.

11.15u Gardby Hamn

Als je dan op een eiland bent, dan móet je natuurlijk ook even naar het strand. De dag dat wij er waren was het geen strandweer, maar het heeft wel wat als je het gevoel hebt dat je de enige bent die op avontuur is. Wij reden naar Gardby Hamn. Ik weet niet of dit het mooiste strand is van Öland, maar je kunt niet via ieder weggetje bij het strand komen met de auto (ik spreek uit ervaring). Gardby Hamn is goed bereikbaar. De smalle weggetjes doen Iers aan, met de muurtjes van opgestapelde stenen en de grazende schapen in de wei.

Wanneer je dan toch in Zweden bent, bezoek dan ook zeker het mooie Stockholm. Of wat denk je van wildkamperen in Zweden?

12.00u Loppis

Na heel wat bordjes te zijn gepasseerd waarop stond ‘loppis’, hebben we toch maar eens opgezocht wat het betekende: Kringloop! Balen dat we er al zoveel gemist hadden. Dus stop bij een willekeurig bordje ‘loppis’ en neem even een kijkje. Wij kwamen hele mooie vintage spulletjes tegen.

Öland Loppis

13.15u Färjestaden Öland

Terug naar de haven van Färjestaden. Hier heb je een prachtig uitzicht op de brug naar het vaste land. Op veel plekken wordt aangeraden om iets te eten bij Seasalt Kitchen. Deze was gesloten toen wij er waren. Daarom hebben we bij Ölands Chocklad geluncht. Hier hing een heerlijke beach vibe en er was veel meer te koop dan alleen chocolade. De wc daar is een beleving op zich. (Ik verklap niks). Na een rondje over het pleintje, met een pottenbakkerij en een winkeltje met opgeknapte meubeltjes, is het tijd om onze reis te vervolgen naar het zuiden van Zweden.

Het waren 5 prachtige uren. ‘Tak, Öland’!

Heleen Vermeulen

'Van reizen moest ze tot haar 18e niet veel hebben. Heimwee maakte zelfs van het logeerpartijtje een straat verderop een ramp. Inmiddels is Heleen 37, getrouwd, en is er van die heimwee gelukkig niks meer te merken. Na in 2011 een half jaar in Lesotho (de minder bereisde personen vallen nu door de mand) te hebben gewoond en gewerkt, had ze de smaak helemaal te pakken. Als ze op stedentrip gaat, is ze in twee dagen wel uitgekeken en wil ze de stad uit. Heleen is verliefd op de bergen en de zee. Tijdens haar reizen wil ze altijd weer nieuwe plekken ontdekken. Ze probeert juist daarheen te gaan waar niet alle toeristen heen gaan. Met haar blogs hoopt ze dat anderen hier ook enthousiast over worden.'